Як говорити, щоб до вас дослухалися?
14 Лютого, 2022Шість лайфхаків
Комунікабельність допомагає налагоджувати корисні зв’язки, влучно висловлювати свої думки й робити так, щоб до них дослухалися. Тож не дивно, що, згідно з дослідженнями LinkedIn, вміння переконувати входить до топ-5 soft-skills для розвитку кар’єри. Водночас результати дослідження McKinsey & Company свідчать: комунікабельність — у трійці навичок, яких компаніям найчастіше бракує у претендентів на роботу.
Хочете комунікувати переконливо? Ось 6 порад, як спілкуватися, щоб вас точно почули.
Бізнес-консультант з комунікацій Джейс Борг у книзі «Мистецтво говорити» радить формулювати повідомлення так, щоб головні думки були у вступі та висновку. Справа в тому, що наш мозок краще запам’ятовує інформацію на початку та наприкінці — це зауважив німецький психолог Герман Еббінгауз.
Така особливість сприйняття інформації має назву «ефект краю»:
- ми запамятовуємо початок меседжу, бо спрацьовує принцип першості — мозок чіпляється за ранню інформацію, і ми частіше повторюємо її, тому вона зберігається в довгостроковій пам’яті;
- ми уважніше сприймаємо кінець повідомлення завдяки ефекту новизни, і ця інформація відкладається в короткостроковій пам’яті
Інформація, що була всередині повідомлення, або не запам’ятовується зовсім, або швидко забувається.
Нашому мозку приємніше мати справу не з фактами і цифрами, а з історіями. Саме вони викликають емоційну реакцію та краще утримують увагу. Тому якщо хочете, щоб ваш меседж точно зачепив слухача, Джеймс Борг радить подавати його у форматі історії.
Справедливість такого висновку довели вчені Стенфордської вищої школи бізнесу, коли провели дослідження серед студентів. Їх попросити виступити з промовою тривалістю в 1 хвилину: кожен десятий мав побудувати її навколо історії, а решта — навколо сухих фактів. З’ясувалося, що 5% слухачів запам’ятали факти, а 63% — історію.
Перевага історій у тому, що вони задіюють образність — не просто передають головну думку повідомлення, а ілюструють її.
Якщо хочете донести стурбованість вчинком співрозмовника й підштовхнути його до потрібної вам дії, не тисніть. А краще скористайтеся формулою «я-повідомлення», яку пропонує психолог Томас Гордон:
- коли ти A (поведінка)
- я відчуваю B (почуття)
- тому що C (причина)
- і я хочу, щоб D (побажання)
Перевага техніки — в донесенні повідомлення без звинувачення й агресії. Ви фокусуєтеся на власних почуттях, пояснюєте причину звернення та м’яко пропонуєте варіанти дій.
Наприклад, не кажіть підлеглому «Ти повільно виконуєш ці завдання, тому в нас можуть зміститися дедлайни проєкту і ми не встигнемо презентувати його замовнику. Віддай комусь з колег частину завдань». Кращий варіант — «Я переймаюся, що ти не встигаєш з виконанням завдань, через що у нас можуть зміститися дедлайни проєкту. Тому мені б хотілося, щоб ти підключив до завдань когось із колег».
Людина залишиться байдужою до ваших слів, якщо ви не зможете побудувати з нею емоційний зв’язок — так вважає психолог і експерт з питань емоційного інтелекту Тревіс Бредбері. Ми помиляємося, коли хочемо під час розмови триматися штучного образу. Щоб викликати у співрозмовника довіру й емоції, треба бути відкритим і ділитися своїми почуттями.
Його думку підтримує психолог Гарвардської медичної школи Сьюзен Девід. У книзі «Емоційна спритність» вона пише, що співрозмовнику важливо з’ясувати, чи можна нам довіряти. Тому він сподівається на прояви дружелюбності, вірності та співпереживання — це докази добрих намірів у спілкуванні. Щоб їх проявити, використовуйте три інструменти:
- утримуйте зоровий контакт і коли говорите, і коли слухаєте;
- кивайте час від часу, щоб показати, що розумієте співрозмовника;
- частіше усміхайтеся, особливо коли інша людина також це робить.
Спеціаліст з комунікацій Джуліан Трежер у виступі на TED називає 7 «смертних гріхів», які псують будь-яке спілкування:
- плітки
- осуд
- негатив
- пиха
- виправдання
- перебільшення
- догматизм
На противагу «гріхам» він пропонує чотири складові якісної й ефективної комунікації:
- чесність — тримайте слово, відстоюйте свої принципи й будьте тим, кому можна довіряти;
- автентичність — будьте собою та приймайте співрозмовника таким, яким він є;
- щирість — будьте правдивими та прямолінійними;
- любов — поважайте співрозмовника і його бажання.
Щоб людина пристала до вашої думки і прийняла потрібне вам рішення, спонукайте її уявити ситуацію, в яку ви хочете її залучити. Розмовляйте так, ніби співрозмовник уже погодився на вашу пропозицію. Таку пораду дає бізнес-ментор і спікер Марк Роудз у книзі «Як розмовляти з ким завгодно».
Кажіть не «якщо б ви стали нашим клієнтом…», а «як наш клієнт, ви отримаєте такі переваги…». Не «наступного місяця, якщо ви приймете наш оффер, ми залучимо вас до нового проєкту», а «наступного місяця ви разом з командою будете працювати над новим проєктом».
Це спонукає людину глибше замислитися над перевагами вашої ідеї.