Стартап: еволюція та зростання
15 Березня, 2021Які етапи проходить стартап до моменту свого становлення як бізнесу? Тут ітиметься і про ІТ-стартапи, і про початок бізнесу в традиційних онлайн-сферах. Цих етапів загалом чотири — ідея, концепція, розроблення MVP (від англ. Minimal viable product — мінімально життєздатний продукт) та масштабування, пише президент фонду Василя Хмельницького K.Fund, керівник Школи малого і середнього підприємництва Лідія Пащук у своїй книзі «Українська мрія. Я — підприємець!».
Розглянемо кожен з етапів еволюції стартапу детальніше.
Потрібно чітко сформулювати ідею, а також перевірити її на життєздатність, тобто здійснити її валідацію. Це означає, що необхідно зібрати підтвердження та докази того, що ідея буде затребувана на ринку. Для цього використовуються дослідження, експерименти. Цей етап є дуже важливим, оскільки дає змогу виявити, чи буде ця ідея прибутковою та чи матиме попит, ще до початку розроблення та випуску продукції. Потрібно проаналізувати ринкові умови й протестувати ідею, з’ясувати, чи є для неї ринок, яку саме проблему вирішуватиме ідея.
Хорошої бізнес-ідеї недостатньо, потрібно розробити концепцію бізнесу, якщо таки є намір втілити ідею в життя. У бізнесі потрібен план. Концепція — це відчутне втілення ідеї. Часто йдеться про бізнес-план на цьому етапі. Очевидно, ви маєте бути готові до пітчингу, тобто, й обов’язково перевірте її на зовнішній аудиторії.
Якщо ви ретельно попрацювали, перевіряючи ідею, то розроблення концепції не забере у вас багато часу.
Де взяти фінансування на цих двух стадіях? Відповідь очевидна — у себе в кишені. Якщо там порожньо, то звернутися до 3 F (friends, fools and family), що в перекладі з англійської означає «друзі, дурні та родина». На цих етапах вам потрібні незначні суми, однак вкладати кошти досі є доволі ризикованою ідеєю. Проте вже на етапі ідеї можна звернутися до інкубаційних програм або освітніх проєктів, які допоможуть пройти ці стадії під менторством фахівців.
Це така версія продукту чи послуги, яка має базові функції, достатні для задоволення перших клієнтів. Повний набір функцій розробляється у процесі роботи на основі зворотного зв’язку користувачів. Концепцію розробив Ерік Райз, що багато пише про стартапи. Наприклад, коли я запускаю новий освітній продукт, перший набір моїх слухачів може отримати його за пільгову ціну, а натомість надати розгорнутий зворотний зв’язок, що дасть мені змогу зробити продукт кращим.
Фінансування можуть надати венчурні фонди, також цікавими можуть бути бізнес-інкубатори та бізнес-акселератори.
Це наступна стадія розвитку, коли стартап фактично припиняє бути стартапом, а стає працюючим бізнесом. На цій стадії з’являються нові продукти, стартап можна продати або вийти на ринок цінних паперів. Масштабування можуть прискорити інвестори, а також бизнес-акселератори.
На якій би стадії не перебував стартап, знайте, що спілкування та відкритість дадуть можливість залучити кошти, отримати цінну пораду та зворотний зв’язок.
«Дуже важливо не замикатися на власній кухні, а постійно озиратися навколо й шукати шляхи розвитку, — наполягає Лідія Пащук у своїй книзі, — Світ змінюється значно швидше, ніж ми це можемо собі уявити, тож давайте знаходити можливості для змін та використовувати їх!»