support and rebuild ukraine
Since the beginning of Russian invasion, K.FUND has been focused on providing humanitarian aid to people in Ukraine
Help to Ukraine
  • Про фонд
  • Засновник
  • Проєкти
  • Медіа
  • Контакти
ua
  • en
Меню
  • uk
  • en
  • ru
  • Про фонд
  • Засновник
  • Проєкти
  • Медіа
  • Контакти
Присоединяйся —
Новини

Як скласти бізнес-план?

 5 Серпня, 2021   Новини

Структура бізнес-плану залежить від кожної конкретної ситуації, але є певні рекомендації, про які варто згадати.

Ми вже писали, коли потрібен бізнес-план. Але як його скласти? «Структура бізнес-плану залежить від кожної конкретної ситуації, але є певні рекомендації, про які варто згадати», — пише Лідія Пащук, президент фонду Василя Хмельницького K.FUND, керівник та член наглядової ради Школи малого і середнього підприємництва,  у своїй книзі «Українська мрія. Я — підприємець!».

У комунікації з інвесторами бізнес-план стане вашою візитівкою, у внутрішній роботі — планом роботи компанії. У будь-якій ситуації є 4 ключові групи запитань, на які має дати відповідь бізнес-план.

  • Про підприємство: чим воно займається, які основні продукти його діяльності, у чому полягає бізнес компанії, які його цілі?
  • Стратегії: як підприємство досягне намічених цілей, які стратегії та тактики буде використовувати? Тут йтиметься і про маркетинг, і про виробництво, і про продажі, і про фінанси.
  • Ресурси: що саме потрібно для досягнення намічених цілей і як отримані ресурси (фінанси, персонал, сировина, обладнання) будуть використані?
  • Результат: коли і як будуть повернуті інвестиції, коли кошти принесуть дохід інвесторам, а бізнес стане прибутковим?

Бізнес-план має містити чітку й лише потрібну інформацію. «Мені подобаються бізнес-плани обсягом від 7 до 15 сторінок — цього достатньо, щоб викласти в такому документі ключові моменти. Проте інвестори, кредитори, грантодавці можуть вимагати більших за обсягом і детальних бізнес-планів. У такому разі слід дотримуватися їхніх вимог, адже зрештою вони є вашими замовниками й потрібне рішення належатиме їм», — пише Лідія Пащук.

Які основні частини слід включити до бізнес-плану?

1.Титульна сторінка

Так-так, вона має значення, тому що інвестор читатиме ваш бізнес-план саме з початку. Вона може містити такі дані: назва, адреса, контактні дані. Також винесіть на титульну сторінку речення, які визначають, чим саме займається підприємство, обсяги фінансування, дату створення бізнес-плану, імена контактних осіб.

2.Резюме

Це стисле викладення основних положень бізнес-плану. Цей розділ пишемо після того, як склали весь бізнес-план. Розмір резюме має не перевищувати двох третин сторінки. Тут має бути зазначено потенціал ринку, досвід роботи компанії або команди, інформацію про продукти та технології, потреби у фінансуванні та заплановані результати. Головна мета — зацікавити бізнес-планом, а також показати вміння та знання команди.

3.Про бізнес та компанію

У цьому розділі плану необхідно описати підприємство, враховуючи попередні результати, поточні позиції та плани на майбутнє. Зверніть увагу на такі важливі моменти, як види продукції, динаміка розвитку компанії, форма власності, засновники, організаційна структура, конкурентні переваги компанії, сильні та слабкі сторони.

4.Асортимент продукції та послуг

Опишіть продукти та послуги підприємства. Також питання собівартості й вартості нових розробок можуть бути частиною цього розділу. Матриці Бостонської консалтингової групи — хороший інструмент для складання цього розділу (про них ми ще поговоримо пізніше).

5.Перспективи ринку для компанії

Тенденції розвитку галузі, в якій працює або має намір працювати підприємство, є вкрай важливими. Тут потрібно виділити основні характеристики галузі, динаміку ії розвитку у глобальному та українському вимірі. Важливою частиною є аналіз конкуренції, позицій основних гравців на ринку, конкурентоспроможності продукції та послуг підприємства за цих умов. Словом, цей розділ має містити аналіз макро- та мікросередовища, а також внутрішнього потенціалу підприємства й завершуватися SWOT-аналізом (про нього теж розповімо згодом).

6.Маркетингова стратегія

Визначте ємність ринку, цільові сегменти, позиціонування компанії, а також конкурентну стратегію. Приділить увагу розробленню маркетингових цілей, а також комплекс стратегій для маркетингу: товарної, цінової, збутової, комунікаційної стратегії. Тут слід скласти план маркетингових активностей, розрахувати маркетинговий бюджет, а також цільові показники маркетингової ефективності.

7.Виробничий план

Для виробничих підприємств ідеться про обсяги виробництва, для сервісних — про кількість клієнтів, для збутових — про обсяги реалізованої продукції. У цьому розділі доцільно вказати постачальників, а також обґрунтувати необхідність модернізації обладнання, якщо така має місце.

8. Інтелектуальна власність, дослідження та розробки

Вкажіть, чи є у вас патенти, чи здійснювалися дослідження, чи впроваджувались інноваційні рішення тощо.

9.Менеджмент

Управління та організація діяльності компанії має значення. Вкажіть, яка у підприємства організаційна структура, хто є керівниками, як приймаються рішення в компанії, які департаменти є ключовими тощо. У сервісних організаціях кваліфікація працівників може бути однією із ключових конкурентних переваг.

10.Оцінка ризиків

Бізнес-план має враховувати потенційні проблеми, з якими може стикнутися підприємство протягом найближчим років. Ризики варто виділити в такі групи:

  • зовнішні ризики (політичні фактори, коливання курсу валют, платоспроможність населення, зміна податкового законодавства та ін.)
  • ризики конкурентного середовища (дії конкурентів, вихід на ринок іноземних гравців)
  • внутрішні ризики (відсутність фінансування, нестача кадрів, зниження потужностей виробництва).
11.Фінансовий план

Визначає потрібні інвестиції та демонструє, наскільки бізнес-план може бути економічно вигідним. У додатках до цього розділу можуть бути представлені фінансова звітність, фінансова історія підприємства, у тому числі відомості про залучення позик. У будь-якому випадку основним буде розрахунок необхідних фінансових витрат та строків окупності. А ще в цьому розділі потрібно представити три сценарії:

  • оптимістичний — найкращий варіант розвитку подій;
  • реалістичний — найбільш імовірний сценарій;
  • песимістичний — найгірший сценарій.
12.Додатки

Мають містити документи, які можуть бути цікавими інвестору, фінансову звітність, статті, статистичні матеріали, зворотний зв’язок від клієнтів тощо.

13.Використання та виконання бізнес-плану

На основі проведеного аналізу, поставлених цілей і підготовленого бізнес-плану необхідно розробити детальний графік виконання кожної запланованої дії. А ще потрібно розробити систему показників, за якими ви оцінювати ефективність впровадження розробленого бізнес-плану. За кожним з розділів виписуємо перелік дій та заходів, строки виконання, зазначаємо відповідальних осіб, показники ефективності.

Отже, подобається вам ідея бізнес-планування чи ні, плани все-таки потрібно формувати, а формат їх можна розробити такий, який буде зручним саме для вас. «І навіть якщо ви не зможете втілити розроблені плани у життя, не варто засмучуватися — просто врахуйте цей досвід і досягайте нових вершин», — резюмує .

Поділитися

K.Fund › Медіа-центр › Новини › Як скласти бізнес-план?

Медіа

Останні новини
  • K.Fund та міжнародні партнери оголошують про старт European Design Upgrade 3.0 27.02.2024
  • K.FUND спільно з партнерами продовжує реалізацію освітнього проекту Ukraine Global Faculty 04.05.2023
  • Президентом фонду K.FUND в Україні став Юрій Пивоваров 31.05.2022
  • В Україні фонд K.FUND Василя Хмельницького запускає гуманітарний напрям 22.03.2022
  • Глобальный договор ООН в Украине запускает образовательный проект SEED 23.02.2022
Останні новини
  • K.Fund та міжнародні партнери оголошують про старт European Design Upgrade 3.0 27.02.2024
  • K.FUND спільно з партнерами продовжує реалізацію освітнього проекту Ukraine Global Faculty 04.05.2023
  • Президентом фонду K.FUND в Україні став Юрій Пивоваров 31.05.2022
  • В Україні фонд K.FUND Василя Хмельницького запускає гуманітарний напрям 22.03.2022
  • Глобальный договор ООН в Украине запускает образовательный проект SEED 23.02.2022
Новини
23.02.2022 Глобальный договор ООН в Украине запускает образовательный проект SEED
21.02.2022 Дефицит лидера: как сосредоточить внимание?
14.02.2022 Как говорить, чтобы к вам прислушивались?
19.01.2022 Как добиться успеха в эпоху электронной коммерции?
12.01.2022 Как справиться со стрессом: три совета психолога из Стэнфорда
15.12.2021 Как повысить продуктивность?
K.FUND створений для управління інвестиціями, координації та підтримки проєктів підприємця Василя Хмельницького у галузях економіки та освіти.
  • Про фонд
  • Засновник
  • Проєкти
  • Медіа
  • Контакти
  • Новини
  • Пресрелізи
  • Відео
  • Brand Guide

Приєднуйтесь —

© All rights reserved

Part of UFUTURE
Вгору