Як скласти бізнес-план?
5 Серпня, 2021Структура бізнес-плану залежить від кожної конкретної ситуації, але є певні рекомендації, про які варто згадати.
Ми вже писали, коли потрібен бізнес-план. Але як його скласти? «Структура бізнес-плану залежить від кожної конкретної ситуації, але є певні рекомендації, про які варто згадати», — пише Лідія Пащук, президент фонду Василя Хмельницького K.FUND, керівник та член наглядової ради Школи малого і середнього підприємництва, у своїй книзі «Українська мрія. Я — підприємець!».
У комунікації з інвесторами бізнес-план стане вашою візитівкою, у внутрішній роботі — планом роботи компанії. У будь-якій ситуації є 4 ключові групи запитань, на які має дати відповідь бізнес-план.
- Про підприємство: чим воно займається, які основні продукти його діяльності, у чому полягає бізнес компанії, які його цілі?
- Стратегії: як підприємство досягне намічених цілей, які стратегії та тактики буде використовувати? Тут йтиметься і про маркетинг, і про виробництво, і про продажі, і про фінанси.
- Ресурси: що саме потрібно для досягнення намічених цілей і як отримані ресурси (фінанси, персонал, сировина, обладнання) будуть використані?
- Результат: коли і як будуть повернуті інвестиції, коли кошти принесуть дохід інвесторам, а бізнес стане прибутковим?
Бізнес-план має містити чітку й лише потрібну інформацію. «Мені подобаються бізнес-плани обсягом від 7 до 15 сторінок — цього достатньо, щоб викласти в такому документі ключові моменти. Проте інвестори, кредитори, грантодавці можуть вимагати більших за обсягом і детальних бізнес-планів. У такому разі слід дотримуватися їхніх вимог, адже зрештою вони є вашими замовниками й потрібне рішення належатиме їм», — пише Лідія Пащук.
Які основні частини слід включити до бізнес-плану?
Так-так, вона має значення, тому що інвестор читатиме ваш бізнес-план саме з початку. Вона може містити такі дані: назва, адреса, контактні дані. Також винесіть на титульну сторінку речення, які визначають, чим саме займається підприємство, обсяги фінансування, дату створення бізнес-плану, імена контактних осіб.
Це стисле викладення основних положень бізнес-плану. Цей розділ пишемо після того, як склали весь бізнес-план. Розмір резюме має не перевищувати двох третин сторінки. Тут має бути зазначено потенціал ринку, досвід роботи компанії або команди, інформацію про продукти та технології, потреби у фінансуванні та заплановані результати. Головна мета — зацікавити бізнес-планом, а також показати вміння та знання команди.
У цьому розділі плану необхідно описати підприємство, враховуючи попередні результати, поточні позиції та плани на майбутнє. Зверніть увагу на такі важливі моменти, як види продукції, динаміка розвитку компанії, форма власності, засновники, організаційна структура, конкурентні переваги компанії, сильні та слабкі сторони.
Опишіть продукти та послуги підприємства. Також питання собівартості й вартості нових розробок можуть бути частиною цього розділу. Матриці Бостонської консалтингової групи — хороший інструмент для складання цього розділу (про них ми ще поговоримо пізніше).
Тенденції розвитку галузі, в якій працює або має намір працювати підприємство, є вкрай важливими. Тут потрібно виділити основні характеристики галузі, динаміку ії розвитку у глобальному та українському вимірі. Важливою частиною є аналіз конкуренції, позицій основних гравців на ринку, конкурентоспроможності продукції та послуг підприємства за цих умов. Словом, цей розділ має містити аналіз макро- та мікросередовища, а також внутрішнього потенціалу підприємства й завершуватися SWOT-аналізом (про нього теж розповімо згодом).
Визначте ємність ринку, цільові сегменти, позиціонування компанії, а також конкурентну стратегію. Приділить увагу розробленню маркетингових цілей, а також комплекс стратегій для маркетингу: товарної, цінової, збутової, комунікаційної стратегії. Тут слід скласти план маркетингових активностей, розрахувати маркетинговий бюджет, а також цільові показники маркетингової ефективності.
Для виробничих підприємств ідеться про обсяги виробництва, для сервісних — про кількість клієнтів, для збутових — про обсяги реалізованої продукції. У цьому розділі доцільно вказати постачальників, а також обґрунтувати необхідність модернізації обладнання, якщо така має місце.
Вкажіть, чи є у вас патенти, чи здійснювалися дослідження, чи впроваджувались інноваційні рішення тощо.
Управління та організація діяльності компанії має значення. Вкажіть, яка у підприємства організаційна структура, хто є керівниками, як приймаються рішення в компанії, які департаменти є ключовими тощо. У сервісних організаціях кваліфікація працівників може бути однією із ключових конкурентних переваг.
Бізнес-план має враховувати потенційні проблеми, з якими може стикнутися підприємство протягом найближчим років. Ризики варто виділити в такі групи:
- зовнішні ризики (політичні фактори, коливання курсу валют, платоспроможність населення, зміна податкового законодавства та ін.)
- ризики конкурентного середовища (дії конкурентів, вихід на ринок іноземних гравців)
- внутрішні ризики (відсутність фінансування, нестача кадрів, зниження потужностей виробництва).
Визначає потрібні інвестиції та демонструє, наскільки бізнес-план може бути економічно вигідним. У додатках до цього розділу можуть бути представлені фінансова звітність, фінансова історія підприємства, у тому числі відомості про залучення позик. У будь-якому випадку основним буде розрахунок необхідних фінансових витрат та строків окупності. А ще в цьому розділі потрібно представити три сценарії:
- оптимістичний — найкращий варіант розвитку подій;
- реалістичний — найбільш імовірний сценарій;
- песимістичний — найгірший сценарій.
Мають містити документи, які можуть бути цікавими інвестору, фінансову звітність, статті, статистичні матеріали, зворотний зв’язок від клієнтів тощо.
На основі проведеного аналізу, поставлених цілей і підготовленого бізнес-плану необхідно розробити детальний графік виконання кожної запланованої дії. А ще потрібно розробити систему показників, за якими ви оцінювати ефективність впровадження розробленого бізнес-плану. За кожним з розділів виписуємо перелік дій та заходів, строки виконання, зазначаємо відповідальних осіб, показники ефективності.
Отже, подобається вам ідея бізнес-планування чи ні, плани все-таки потрібно формувати, а формат їх можна розробити такий, який буде зручним саме для вас. «І навіть якщо ви не зможете втілити розроблені плани у життя, не варто засмучуватися — просто врахуйте цей досвід і досягайте нових вершин», — резюмує .