Що таке «канва бізнес-моделі»?
8 Вересня, 2021І як вона може допомогти підприємцям в плануванні.
Переважна більшість стартаперів не мають часу та відповідних знань для складання бізнес-моделей та бізнес-планів. «І це нормально, ба навіть не страшно. Доступне та зручне рішення є», — пише президент фонду Василя Хмельницького K.FUND, керівник Школи малого і середнього підприємництва Лідія Пащук у своїй книзі «Українська мрія. Я — підприємець!».
Допоможе «канва бізнес-моделі», яку розробили Александер Остервальдер та Ів Піньє.
«Канва бізнес-моделі» (англ. business model canvas) — дуже зручний інструмент стратегічного управління, щоб описати, сформулювати, викласти на папері бізнес-модель стартапу, проєкту і навіть діючого підприємства.
Цей інструмент не є чарівною паличкою або винятково успішною методикою, проте може допомогти швидко, на одній сторінці зобразити основні бізнес-процеси в майбутньому підприємстві, які й будуть складовими бізнес-моделі. Таку одну сторінку не важко й не шкода переписати у разі змін. А вони неодмінно стануться. Питання в тому, як ви на ці зміни відреагуєте.
Який вигляд має «канва бізнес-моделі»?
До неї входить дев’ять блоків.
- Ціннісна пропозиція — яку цінність ви пропонуєте ринку, яким є ваш продукт або послуга. У цьому блоці варто зосередитися на основному, мінімально життєздатному продукті. Не слід заглиблюватись у деталі, вони можуть змінюватися.
- Сегменти споживачів — хто є клієнтами, визначте загальні групи цих цільових сегментів.
- Відносини з клієнтами — як ви будете залучати й утримувати клієнтів, формувати їхню лояльність?
- Канали — яким чином про вас дізнаються споживачі (комунікація) та як ви будете доставляти продукцію (дистрибуція)?
- Ключові дії — як знайти шлях до споживачів та отримати прибуток? Які дії потрібні для впровадження бізнес-моделі?
- Ключові ресурси — що потрібно для успішного функціонування бізнес-моделі? Це можуть бути кошти, персонал, обладнання, сировина, знання.
- Ключові партнери — потенційні та наявні партнери стартапу, які організації, особистості готові вплинути позитивно або вже залучені до роботи над проєктом?
- Структура витрат — на які дії, активності, заходи, закупівлі будуть витрачені кошти, яка сума потрібна для роботи проєкту, запуску стартапу тощо.
- Потоки доходів, грошових надходжень — звідки очікуються або надходять кошти, які роблять цю модель бізнес-моделлю? Я часто питаю стартаперів, де гроші, прибутки в їхніх проєктах. На жаль, отримати відповідь не завжди вдається. Тому раджу особливо замислитися над цим блоком, а не відмахуватися, мовляв, потім усе буде.
Ці блоки можна об’єднати в певні групи, зокрема:
- ціннісна пропозиція;
- інфраструктура (ресурси, ключові дії, партнери);
- клієнти (сегменти, канали комунікації, відносини зі споживачами);
- фінанси (структура витрат та потоки доходів).
Як працювати з «канвою бізнес-моделі»?
Розроблення «канви» буде найбільш ефективним, якщо працювати над блоками у певній послідовності:
- Сегменти. Роботу над канвою доцільно розпочати з визначення сегментів споживачів. Визначте ті сегменти, які здатні принести найбільший прибуток.
- Ціннісна пропозиція. Тут може стати у пригоді інструмент ліфтової промови.
- Потоки доходів. Звідки очікуєте надходжень? Якщо якісь дії замовляєте або виконуєте безкоштовно, не забувайте про це, адже це також кошти.
- Канали. Як ви спілкуєтесь зі споживачем, як доставляєте йому продукцію?
- Відносини зі споживачем – як будуєте та підтримуєте зв’язок із клієнтами?
- Ключові дії. Що слід зробити і що робитимете кожного дня, щоб бізнес-модель функціонувала?
- Ключові ресурси. Хто і що потрібні для функціонування бізнес-моделі?
- Структура витрат. На що будете витрачати кошти? У цьому блоці мають бути відображені ключові дії та ресурси, адже саме вони потребуватимуть інвестицій.
Раніше K.Fund писав, що таке бізнес-план та коли його потрібно складати.