Коли потрібно складати бізнес-план?
9 Червня, 2021З нього варто починати як підприємство, так і проєкт.
Сьогодні ми живемо у надзвичайно швидкоплинному світі, що не завжди сприяє стабільності ведення бізнесу. Переважна більшість великих корпорацій не досягають своїх довгострокових цілей, умови ринкового середовища змінюються зі швидкістю світла, не кажучи вже про курси валют та законодавство… Часто за таких умов можна почути, що витрачати час на складання бізнес-плану — це нікому не потрібне рішення. «Але все одно бізнес-план варто скласти. Хоча б для того, щоб у разі невдачі зрозуміти, що ви зробили такого, що не досягли результату», — пише президент фонду Василя Хмельницького K.FUND, керівник Школи малого і середнього підприємництва Лідія Пащук у своїй книзі «Українська мрія. Я — підприємець!». З бізнес-плану варто починати як підприємство, так і проєкт. Бізнес-план може бути складено для зовнішніх та внутрішніх користувачів.
Бізнес-план — це документ, який містить інформацію, яка обґрунтовує доцільність впровадження того чи іншого бізнесу та проєкту. Може містить дані аудиту середовища діяльності підприємства, план дій та фінансові розрахунки. Це обов’язковий компонент управління бізнесом.
Для зовнішніх користувачів бізнес-план слугуватиме основою для надання інвестицій та кредитів, для стратегічної підтримки бізнесу та проєкту.
Для внутрішніх користувачів бізнес-план може стати «дорожньою картою» у послідовності дій, у формуванні ключових показників ефективності, цілей підприємства.
Бізнес-план надає детальне пояснення щодо того, як буде здійснювати управління бізнесом, а також коли повернуться інвестиції.
Відсутність планування може коштувати дуже дорого. Персонал не розумітиме напрямку руху компанії, її цілей, а тому мотивація буде нижчою. Великі підприємства можуть говорити про довгострокове планування. Натомість маленький бізнес буде більш залежним від коливань попиту та умов доставки. При цьому менші компанії є більш гнучкими та адаптивними.
Є три основні ситуації, коли потрібно складати бізнес-план.
Це може бути отримання кредитів, грантів, тобто безповоротного фінансування, пропозиція для інвестора. Зазвичай надавач коштів може мати свою форму бізнес-плану. Дуже рекомендую скористатися саме нею.
У разі якщо ви працюєте з інвесторами і вони не вимагають бізнес-плану за конкретним шаблоном, рекомендую розробити бізнес-план самостійно. Після вдалого пітчингу ви маєте бути готові надати бізнес-план.
Бізнес-план потрібен для роботи підприємства, формулювання цілей та визначення напрямів діяльності, донесення їх до працівників. Такі бізнес-плани є, швидше, стратегіями компаній і можуть формуватися наприкінці кожного року на спільних стратегічних сесіях усіх працівників. Складання бізнес-плану – це фактично процес самооцінки підприємства та побудови карти розвитку компанії на наступні періоди.
Бізнес-план — це прекрасний інструмент для обґрунтування доцільності впровадження нового проєкту. У процесі формування бізнес-плану визначаємо необхідні ресурси для його впровадження. Це і кошти, і персонал, і обладнання, а також окупність, результати впровадження проєкту. З погляду окупності проєкту є два основні аспекти — фінансова й ринкова окупність. Фінансовий результат, фінансова окупність проєкту визначає той період, протягом якого витраченні кошти повернуться інвестору, а результати проєкту почнуть приносити прибуток. Натомість ринкова окупність проєкту – це ті результати, яких можна досягти завдяки впровадженню проєкту, зокрема кількість нових споживачів, збільшення лояльності клієнтів, сегмент ринку, впізнаваність бренда, ставлення до виробника та бренда тощо.