«Ідеями варто ділитися», — Лідія Пащук, президент K.FUND
30 Березня, 202120 березня відбувся онлайн-інтенсив Академії для жінок-підприємиць Inspiring Women 2020-2021. Одним із тренерів та менторів події стала президент фонду Василя Хмельницького K.FUND, керівник Школи малого і середнього підприємництва Лідія Пащук. Вона поділилася порадами, як створити успішну бізнес-модель.
Публікуємо тези з першого дня інтенсиву дня навчання.
Що таке бізнес-модель?
Бізнес-модель — це те, як компанія створює, доносить до клієнта та зберігає цінність. Сьогодні в умовах нової постійно змінюваної реальності виникла потреба у нових бізнес-моделях. Ще 30 років тому було важко уявити, що сьогодні будуть успішні бізнес-моделі корпорацій Alibaba й Amazon. Цікаву та успішну бізнес-модель має і Uber. Ці моделі абсолютно різні, але однаково успішні на ринку.
Цікаву бізнес-модель має Uber: компанія надає послуги таксі, але не має власних машин. Аналогічна ситуація з сервісом короткострокового розміщення Airbnb, адже вони не мають об’єктів нерухомості. Найбільші у світі телефонні компанії Skype і WeChat не мають свого обладнання, а найбільш швидко зростаючий банк у світі SocietyOne не має грошей.
Усі ці бізнеси успішні завдяки своїм бізнес-моделям, які підривають традиційні ринки.
Як еволюціонує стартап?
До того як формувати свою бізнес-модель, варто переконатися, що є справна бізнес-ідея, концепція та створено мінімально життєздатний продукт (MVP).
В українській ментальності не заведено ділитися своїми ідеями з іншими людьми — ми боїмося, що хтось наврочить або поцупить наші думки. Але це неправильно: ідеями варто ділитися з іншими, так ви переконаєтесь, чи є на них попит та чи викликають вони інтерес.
Детальніше про еволюцію стартапу читайте тут.
До речі, за статистикою 2021 року, в США 18,7% громадян є підприємцями. В Україні — це тільки 4%, тому нам є куди зростати. Що ми вдало і робимо: якщо наприкінці 1990-х на 10 тисяч українців було 27 підприємств (суб’єктів господарювання), то зараз — 80.
Що таке Business Model Canvas?
Одним з інструментів для побудови бізнес-моделей є Business Model Canvas — інструмент для опису бізнес-моделей, який створили Александр Остервальдер та Ів Піньє. Вона включає 9 блоків, що є взаємопов’язаними один з одним компонентами.
- Ціннісна пропозиція — яку цінність ви пропонуєте ринку, яким є ваш продукт або послуга. В цьому блоці варто зосередитись на основному, мінімальному життєздатному продукті, наприклад. Не потрібно заглиблюватись у деталі, вони можуть змінюватись.
- Сегменти споживачів — хто є клієнтами, дайте загальні групи цих цільових сегментів.
- Відносини з клієнтами — як ви будете досягати, залучати, утримувати, формувати лояльність клієнтів?
- Канали — яким чином про вас дізнаються споживачі (комунікація) та як ви будете доставляти продукцію (дистрибуція)?
- Ключові дії — як досягти споживачів та отримати прибуток? Які дії потрібні для впровадження бізнес-моделі?
- Ключові ресурси — що потрібно для успішного функціонування бізнес-моделі? Це можуть бути кошти, персонал, обладнання, сировина, знання.
- Ключові партнери — потенційні та чинні партнери стартапу, які організації, особистості готові вплинути позитивно або вже залучені до роботи проєкту?
- Структура витрат — на які заходи, покупки будуть витрачені кошти, яка сума потрібна для роботи проєкту, запуску стартапу тощо.
- Джерела або потоки доходів — звідки очікуються або надходять кошти, які роблять дану модель бізнес-моделлю? Я часто люблю питати у стартаперів, де гроші, прибутки в їх проєктах. На жаль, відповідь отримати мені не завжди вдається. Тому раджу особливо замислитись над цим блоком, а не махати рукою, мовляв, потім все буде.
Застосовувати канву бізнес-моделі можна безліч разів, розробляючи різні варіанти бізнес-моделей, а також допрацьовувати проєкт хоч кожного дня, просто повісивши видрук канви на стіні та «граючись» стікерами для наповнення блоків. Кому як зручніше. Канва бізнес-моделі — це хороший інструмент для стратегії, але тактика потребує більш детального опрацювання, все одно доведеться мати конкретне описання кожного з блоків. Потрібен буде детальний бюджет проєкту та розроблені маркетингова, збутова системи, так само як і потоки доходів, а також план дій.